Återbesöken

Det var skillnad på de olika återbesöken. Hos mvc fick jag berätta lite för barnmorskan hur jag upplevt graviditet och förlossning. Hos spec mvc gick vi igenom den medicinska aspekten på förlossningen. Jag fick ställa frågor om jag hade några och läkaren berättade utifrån journalen. Vi hade redan gått igenom den en gång med barnmorskan som var med och förlöste, men det kändes ändå som att det här besöket var nödvändigt.

Jag känner ju det som att jag fått barn, men inte fött barn, och läkaren kunde faktiskt bekräfta det. Jag kommer inte räknas som omföderska om jag får ett till barn eftersom jag aldrig öppnade mig tillräckligt för att föda naturligt.
Han berättade också att jag inte kunnat göra så mkt åt förloppet, det fanns alltså ingen annan utväg för mig då är snitt. Det kändes också bra att veta, för man kände sig rätt värdlös på barnafödande innan, jag kände det som att jag inte gjort tillräckligt för att hjälpa honom ut. Kombinationen att jag var värksvag med att Edvin var plus ett kg mot normalvikt satte käppen i hjulet.

Nästa graviditet kommer hållas under noggrannare uppsikt, med viktuppskattning och att eventuell induktion ska ske i ett tidigare skede och avbrytas tidigare. Det var visst inte så vanligt att man höll på i två dygn.

Att jag fick den här utgången av min graviditet nu betyder inte att jag får samma nästa gång. Jag är heller inte speciellt begränsad till hur många barn jag kan få pga snitten, jag trodde nämligen att man inte kunde göra hur många snitt som helst. Fyra- fem stycken hade de iaf gjort på en och samma kvinna här i Gävle (dock blir det inte fler än tre ungar för mig!). Om det bli snitt nästa gång också så måste jag snitta resten av gångerna med, om jag ska ha fler barn.
Men ska kanske inte tänka på det när Edvin bara är 7 veckor :p

Kommentarer
Postat av: Christina W

Grubbla inte så mycket gumman. Du är en bra gumma som gjorde vad du kunde för Edvin. Allt gick dessutom bra han och du mår båda finfint.

Gotjejen och gobäbin...

2011-02-18 @ 07:39:03
Postat av: Carro

Tack för igår, nu kan jag leva på det ett tag....

2011-02-18 @ 08:26:43
Postat av: johanna

För 69kr är de iaf värd att prova =) Mer än så kan jag inte uttala mig ännu ;)

2011-02-18 @ 15:29:45
URL: http://jhnn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0