Pengar

Tänk om man hade lite mer av dem. Skulle livet vara behagligt då? Om man slapp vända på varenda öre och kunde köpa lite mer vad man ville.
Eller tappar man tjusningen med livet då?
Ska till att kolla upp vad jag behöver köpa för böcker till Beskattningsrätten som börjar v4. Jag köpte alla böckerna av Johanna, men med tanke på att jag skjutit på kursen ett år så är lagarna inte helt förenliga med verkligheten längre.
Det ser ut som att jag behöver köpa två böcker. 800 spänn. Blä. Och ingen kommer vilja köpa mina gamla eftersom de är just gamla. Dålig affär!
Men man lär sig.

Näe, jag tror nog ändå på att inte ha pengar i överflöd. I alla fall inte mer en i en period. Och inte pengar som man fått tilldelat på annat sätt än genom hårt arbete.
I alla fall för min del. Det sägs ju att man inte kan köpa lycka...

Fast det är klart, man skulle ju få tid över till andra saker, som hälsan och familjen, om man slapp arbeta jämt.

Men näe, jag intalar mig att jag är nöjd med min tillvaro en stund till :)


Kommentarer
Postat av: Malin

Jag tycker inte att dom med mycket pengar verkar lyckligare, snarare tvärtom, men det är klart man önskar man slapp tänka på pengar ibland :)

2012-01-16 @ 05:57:30
Postat av: Johanna

Jag är ledsen Sofia, jag förstår ditt resonemang och visst vore det väl fint om det var så, att man inte var lyckligare av pengar. Men jag har suttit där, kanske inte haft det jättesvårt ekonomiskt men ändå lite knapert och jag kan inte säga annat än att pengar gör livet så mycket bättre!!! Jag tror att det är förenat med att pengar genereras av arbete och att arbete gör en lyckligare, sen om jag skulle vinna en massa miljoner skulle jag bli ännu lyckligare för då kunde vi resa, se världen, äta god mat och inte lägga en minut på tråkiga saker som sänker livskvaliteten. Jag skulle vilja jobba ändå, för jobba är kul. Men det är en fin tanke, om man måste nog tänka så om man tycker att det är tuft. Men Ljuset finns där i tunneln och det går fortare än du tror att komma dit. Snart är barnen stora och du är klar med skolan och då vet jag att du kommer att må så jäkla bra när lönen kommer och du kan göra inte allt men nästan allt du vill :D

Stor kram och hoppas det blev ett positivt inlägg, det var menat så :D

2012-01-16 @ 20:36:25
Postat av: Sofia

Ja alltså det var väl pengar som kommer in utan att vara eget förvärvade. Typ en vinst som gör mig ekonomiskt oberoende nog kul i början! Men jag skulle inte dö om jag fick lite mer av det goda ;)

Men många rika ungar hamnar i blåsväder, har man inte ekonomiska problem så har man andra.

Men när jag väl får in mer pengar från mitt framtida välbetalda jobb kommer jag inte direkt ge bort dem ;)

Mer pengar för mindre jobb så att man får mer tid för familjen.

2012-01-17 @ 16:31:37
URL: http://ihja.blogg.se/
Postat av: Christina W

Ja du gumman du har så rätt en sak är då säker att pengar ger inte automatiskt lycka. Lite lättare att leva, lite mer man kan uppleva mm mm. Men lycka kommer inte automatiskt av mycket pengar på kontot. Lycka är nog snarare att man får vara frisk att ens familj får vara frisk att man har ett trevligt jobb som är kul att gå till. Sen att lönen räcker till mer än bara räkningarna och att man inte måste vända på varje slant det är ju så klart behagligt. Men tro aldrig att någon är lyckligare för att den har mer pengar på kontot. Kram mamma

2012-01-17 @ 21:26:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0